پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی | پنجره کشویی upvc وین تک بهتر است یا پنجره لولایی upvc وین تک در مقاله نمایندگی رسمی وین تک مازندران توضیح کامل خوایم داد

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

مقاله ارائیه شده پنجره سازان وین تک در مازندران

کلمه پنجره از واژه سانسکریتی Panjara به مفهوم قفس گرفته شده و از قرن ۴ به بعد وارد زبان فارسی شده است و یکی از ضروریات هر ساختمان بوده و به کارگیری درست آن مساعدت زیادی به زیبایی نمای ساختمان پنجره می‌کند. یکی دیگر از کاربردهای این دریچه و شکاف، تهویه و تأمین نور است که شکل و اندازه و کاربرد آن بسته به شرایط اقلیمی و فرهنگی هر منطقه فرق دارد.

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

پنجره‌های ساختمانی امروزی نسبت به مدل‌های قدیمی با ساختار چوبی و شیشه‌ای یا آهنی و چوبی که بنا به قدمت و موقعیت و معماری ساختمان، شکل خاصی داشته‌ و هنوز وجود دارند، تغییراتی زیادی کرده‌اند. در واقع پنجره‌های جدید ضمن حفظ کاربرد انتقال نور و هوا به درون ساختمان و رویکرد زیبایی، ویژگی حراست در برابر سرما، گرما و سر و صدا و ممانعت از تباهی انرژی نیز به آن افزوده شده است.

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

امروزه برای انتخاب مدل پنجره، تقریباً گزینه‌های زیادی پیش رو دارید و محدودیتی وجود ندارد. هر طراح ریز و سازنده طرف بازسازی و ساخت ملکی، اقدام به نصب پنجره کشویی یا لولایی یا ثابت و .. می‌کند که با متریال و مواد نوین تولید می‌شوند و اختلاف آن‌ها در نما و ظاهرشان است. گاهی ممکن است برای شما سؤال پیش بیاید که پنچره کشویی برای ساختمان بهتر است یا پنجره لولایی که پاسخ به این سوال برای همه یکسان نیست ولی به طور کلی برای تصمیم درست، باید آگاهی کافی از مزیت ها و عیبها هر کدام داشته و با توجه به شرایط ساختمان از نظر بازسازی یا ساخت نو، محیطی و … مبادرت به تامین یکی از آن‌ها کرد.

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

همچنین باید سوالاتی در مورد میزان عایق‌بندی، قیمت، ابعاد استاندارد با توجه به معماری ساختمان و انواع آن از خود بپرسید و بهترین خرید را انجام دهید. در ادامه به خصوصیات و کاربرد این دو نوع پنجره می‌پردازیم تا با خواندن این مقاله و آشنایی بهتر، انتخاب درستی با توجه به معیارهای مختلف داشته باشید.

جنس و نوع متریال سازنده پنجره‌های کشویی و لولایی

یکی از شباهت‌های این دو نوع پنجره در مواد به کار رفته است و از این رو به بر اساس جنس ساخت به دو دسته UPVC و ترمال بریک یا آلومینیومی تقسیم می‌شوند.

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

یو پی وی سی به عنوان یک محصول پتروشیمی از ترکیب PVC و نوعی ماده روان‌کننده ساخته می‌شود تا نوعی پلاستیک با قابلیت خم شدن و منعطف به وجود بیاید. این ماده در برابر سرما و گرما و صدا مقاوم بوده و به صورت یک عایق عمل می‌کند. بنابراین چنانچه این پنجره‌ها به صورت کاملاً اصولی و استاندارد تولید شود، وسیله‌ای نرمال و عایق‌کننده خوبی هستند.

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

در پنجره‌ ترمال بریک از پروفیل آلومینیومی استفاده می‌شود. به این صورت که یک تیغه پلی آمیدی مابین پروفیل قرار می‌دهند تا مانع تبادل هوا داخل و خارج ساختمان گردد. دلیل به کارگیری واژه ترمال بریک به خاطر از بین رفتن رسانایی آلومینیوم با وجود تیغه پلی آمیدی عایق در پروفیل است.

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

پنجره UPVC قیمت مناسب‌تری نسبت به ترمال بریک دارد اما از نظر عایق بودن، عملکردی یکسانی را از خود نشان می دهند، حتی ممکن است با توجه به ماده به کار رفته در upvc که جنسی بسیار عایق می‌باشد، کارایی بهتری در مقابل صوت و حرارت از خود بروز دهد ولی از پنجره ترمال بریک به علت بالا بودن ممان اینرسی نسبت به یو پی وی سی می‌توان در ابعاد بزرگ‌‌تر استفاده کرد.

پنجره دو جداره لولایی ترمال بریک

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

این نوع، یکی از متداول‌ترین نوع پنجره با کارکرد ساده است که در رنگ‌های متنوع و با دوام ساخته و در کاهش اتلاف انرژی نسبت به پنجره‌های آلومینیومی نرمال بهتر عمل می‌کند. کلیه محصولات لولایی ترمال بریک دارای نوارهای درزبندی و دور شیشه‌ای است که می تواند از جنس PVC یا EPDM باشد که نوارهای EPDM گران‌تر و با کیفیت‌تر است. از مزایای پنجره دو جداره لولایی ترمال بریک می‌توان به عایقی کامل، طراحی متنوع، زیبایی، قیمت بهتر، سهولت در مراقبت و عمر زیاد اشاره کرد.

پنجره کشویی ترمال بریک

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

پنجره کشویی ترمال بریک را می‌توان به دلیل سطح مقطع زیبا به صورت دو جداره یا چند جداره یا با قابلیت ساخت به صورت دو سه و چهار لنگه درست کرد و نوع لاستیک‌های استفاده شده در آن از جنس EPDM است تا در برابر سرما و گرما کیفیت خود را از دست ندهد و قابلیت نصب شیشه دوجداره مابین ۴ الی ۲۴ میلیمتر را نیر دارا است. در صورتی که بخواهید در ابعاد بالا از این پنجره بهره ببرید، حتما باید از سری پروفیل های لیفت اند اسلاید استفاده گردد که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد.

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

یکی از انواع سیستم کشویی ترمال بریک TS 77 است که با دارا بودن لاستیک پلی آمید بین جدار داخلی و خارجی پروفیل جلوی خروج و نفوذ گرما و لرزش را گرفته و امکان دو رنگ بودن نمای داخلی و خارجی را ممکن می‌کند. طول عمر مفید و استحکام زیاد از مزیای تیغه‌های پلی آمید است که مانع سرایت حرارت از سطحی به سطحی دیگر می‌شود.

تفاوت پنجره‌های کشویی و لولایی

یکی از مزیت‌های زندگی در این دوران تنوع در انتخاب‌هاست. البته این تنوع گاهی افراد را گیج کرده و تصمیم‌گیری را دشوار می‌کند. انتخاب از میان انواع پنجره دوجداره یکی از همین سختی‌ها است. در واقع پنجره‌های دو جداره انواع مختلفی دارد که باعث سردرگمی افراد شده‌ است. پر استفاده‌ترین پنجره‌ها در ساختمان‌های کنونی از نوع کشویی یا لولایی می‌باشد که در مدل‌های مختلف طراحی و براساس جنس و نوع متریال و نحوه باز شو دسته‌بندی می‌شوند.

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

هر کدام از این دو مزایا و معایب خود را دارند که برای انتخاب صحیح باید به نکات زیادی توجه داشت. اصلی‌ترین تفاوت این دو که بسیار واضح بوده، نحوه باز شدن است. پنجره کشویی از بغل و به شکل ریلی اما پنجره لولایی از بالا یا پایین یا هر دو باز می‌گردد.

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

پنجره دو جداره کشویی دارای پروفیل با پهنای تقریباً دو برابر بیشتر از نوع لولایی است، به همین دلیل شما ظاهر ریلی را درشت‌تر می‌بینید. همچنین علی رغم به کارگیری لاستیک‌های درزگیر و پرزگیر همچنان درزهای آن تا حدودی باز می‌ماند.

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

اما پنجره‌های دو جداره لولایی به واسطه دو سری لاستیک درزگیر و قابلیت کیپ شدن کامل و بدون درز هنگام بسته شدن، قابلیت باز شدن از بغل و هم بالا را دارد. ظاهری ظریف و از استحکام خوبی برخوردار است.

کار کرد پنجره دو جداره کشویی و لولایی

مدل کشویی یو پی وی سی قابلیت کمتری نسبت به لولایی دارد چون به خاطر پیکربندی پروفیل و ضخامت شیشه، فاصله بین دو جداره کاهش و میزان گاز آرگون مابین شیشه‌ها نیز کم شده و همچنین وجود ریل در زیر لنگه پنجره کشویی باعث نشتی هوا و منجر به کاهش عایق‌بندی آن می‌گردد. از این رو پنجره‌های دو جداره کشویی فاقد پلاستیک EPDM، برای مناطق معتدل و آرام مناسب است.

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

چنانچه در یک محله یا شهرک مسکونی یا ویلایی بیرون از شهر زندگی می‌کنید، خرید پنجره کشویی صحیح است اما اگر در مناطق پر سر و صدا، مستعد گرد غبار یا مناطق بسیار گرم یا بسیار سرد ساکن هستید، توصیه به تهیه پنجره لولایی می‌کنیم. در ضمن پنجره کشویی در همه سطوح و در قاب‌ها کارایی مناسبی ندارد چون در قاب‌های با سطوح تراز استفاده می‌شوند، در نتیجه می‌توان در پروژ‌ه‌هایی که درقاب قدیمی نبوده و دارای قاب با سطح تراز است به کار ‌رود.

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

اگر می‌خواهید از پنجره‌هایی کشویی در ابعاد بالای ۲ متر ارتفاع و عرض بیش از ۳ متر به کار ببرید، نوع ترمال بریک لیفت اند اسلاید را تهیه کنید چون با پروفیل یو پی وی سی قابل تولید نیست. به طور کلی پنجره‌های کشویی حتی در بهترین نوع در مقایسه با لولایی منافذ و درز خواهد داشت چون در حالت کشویی، حالت وکیومی که در ساختار پنجره لولایی دیده‌ می‌شود، فراهم نمی‌شود و همینطور اصطکاک پنجره دو جداره لولایی نسبت به کشویی به علت استفاده از لولا جهت باز و بسته کردن کمتر است. در حالی که شما در حالت کشویی اصطکاک بیشتری را احساس خواهید کرد.

یکی دیگر از تفاوت های این دو پنجره‌، عدم وجود پروفیل بازسازی در پنجره کشویی می‌باشد.

نظافت و تمیز کردن

شستشو و تمیز کردن پنجره‌های کشویی، به علت قرار گیری لنگه‌ها در کنار هم موقع باز کردن دشوارتر از پنجره‌های لولایی می‌باشد.

قیمت محصولات

هزینه خرید پنجره کشویی UPVC به علت استفاده بیشتر پروفیل یو پی وی سی نسبت به لولایی UPVC بالاتر است چون دو قاب به شکل کشو روی هم قرار گرفته‌ و در نتیجه متریال مصرفی بیشتری استفاده شده است.

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

با این تفاسیر شاید گمان کنید که سیستم‌ لولایی بهتر از کشویی است اما نوع کشویی مزایای خود را دارد که بنا به کاربرد و طراحی ساختمان گاهی لازم است از مدل‌های کشویی خرید. به عنوان مثال در برخی از مناطق یا ساختمان‌ها که نیاز به عبور و مرور هوا است یا دچار کمبود فضا هستند و هر شرایطی که موقعیت و شرایط آن محیط و ساختمان ایجاب می‌کند، باید از پنجره‌های دو جداره کشویی بهره برد.

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

همچنین امروزه پنجره‌های کشویی با کیفیت با فناوری و متریال پیشرفته تولید می‌شود که تا جایی می‌تواند عایق خوبی باشد، با این حال نمونه‌های لولایی از این نظر اعتماد استفاده کنندگان را جلب و بهتر عمل می‌کند. تولید کنندگان محصولات مدل کشویی اقدام به کارگیری نوار EPDM در پنجره‌های کشویی ترمال بریک نموده‌اند که این نقص کاملاً ار بین رفته است و معمولاً در ابعاد بزرگتر به نام لیفت اند اسلاید ساخته می‌شوند.

درب و پنجره کشویی لیفت اند اسلاید

شرکت‌های تولید کننده محصولات با سیستم کشویی، برای هوابندی و آب‌بندی و پوشش دادن نقص عدم عایقی کافی نسبت به سیستم لولایی اقدام به طراحی و ساخت درب و پنجره‌های لیفت اند اسلاید نموده‌اند. همانطور که در بخش جنس و متریال به کار رفته در انواع پنجره توضیح دادیم، در این سیستم، لاستیکی از جنس EPDM قرار داده شده تا عایقی قوی در برابر گرما، سرما و گرد و غبار باشد.

پنجره کشویی بهتر است یا لولایی

همچنین یکی از نقاط ضعف پنجره‌های کشویی در حین باز و بسته کردن، اصطکاک زیاد است که در این مدل یراق LIFT &SLIDE تعریف شده تا هنگام حرکت دادن، با جدا شدن لاستیک‌ها از پروفیل، پنجره از جای خود بلند و اصطکاک از بین برود که می‌گویند به صورت LIFT عمل می‌کند. سپس هنگام قفل شدن لاستیک‌ها هر ۴ طرف درگیر و پنجره روی فریم قرار میگیرد تا هوابندی صورت نگیرد.